Slik bruker du 80/20 regelen til å yte bedre service

Bruks Paretos regel for å yte bedre service

Det er tøft når få må gjøre jobben for mange.
Korona har rammet verden med en kraft og et omfang som få hadde tenkt seg. Mange mister jobben og de som overlever må jobbe knallhardt for at ting skal gå rundt. Dette setter høye krav. Både til samfunnet, til bedriftseiere og hver enkelt medarbeider. 
 
Nå mer enn noen gang tidligere må vi finne frem til det beste i oss. Vi må oppmuntre hverandre, hjelpe hverandre og finne gode løsninger på nye utfordringer.
 
I stedet for å finne trøst i felles ulykke er det både smart og viktig å sette fokus på hvordan vi kan både beholde humøret, arbeide rasjonelt og yte det lille ekstra. Og ikke minst tenke nye tanker.
 
Et virkemiddel som kan være effektivt for mange er å la god skilting 
gi svar på hyppige spørsmål.
I følge den italienske matematikeren Vilfredo Pareto kunne det meste i verden deles opp i en 80/20-regel. Eksemplene er mange.
Du bruker 20% av skoene dine 80% av tiden. 80% av oss leser de samme 20% av bøkene. 80% av omsetningen kommer fra 20% av produktene, osv.
Tenk etter! Får du Pareto til å stemme med egne erfaringer?
 
Prosentene er ikke eksakt, men poenget er at det er en systematisk og konsekvent skjevdeling i både etterspørsel og fordeling. Og prinsippet kan du bruke til å yte bedre service og jobbe mer effektivt.
 
Rent praktisk kan vi i servicenæringen bruke det til å gi svar på hyppige spørsmål via effektive skilt-systemer og plakater. Når kunder spør etter det samme om og om igjen, så skriv informasjonen på en plakat og gjør det synlig. På denne måten får du frigjort tid og ressurser til andre viktige gjøremål. Dette gjelder alt fra opplysninger om åpningstider til produktinformasjon og service.

Skiltdisplay har gode skilt-systemer som gjør hverdagen enklere og bedre for både ansatte og kunder.
Dette innlegget ble publisert i Blogginnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *