Innen salg kan små investeringer skape store resultater

I salg og markedsføring kan små investeringer innen sisteledd skape store resultater. Tradisjonelt kan vi dele markedsaktivitet i fire fokus områder.

  1. Få kunder inn til butikk/nettsted
  2. Gjøre det spennende funksjonelt og behagelig å handle i butikken.
  3. Mersalg.
  4. Etteraktivitet og service.

skilt

I denne blogposten vil jeg sette fokus på punkt to.
Handleopplevelsen;
Det er et faktum at tilbydere av varer bruker enorme beløp for å være tilgjengelig for kunden. Pengene brukes til dyr husleie i godt besøkte destinasjoner. Når det på toppen av dette ofte føles nødvendig å bruke store beløp til reklame sitter mange næringsdrivende igjen med bytteforholdet kostnad/inntjening ikke lenger går opp.

Utfordringen blir derfor å gjøre enda flere besøkende om til handlende.
Her er det en rekke tiltak som med hell kan iverksettes.

Informere bedre
En virkelighet mange næringsdrivende kjenner seg igjen i er at kundene ofte kommer i flokk. Det kan være helt stille, og så, som ved et under, brister demningen, telefonen ringer, flere kundene kommer på samme tidspunkt, og på toppen av det kommer gjerne vareleveranse  som må ha informasjon der og da.
Resultatet er at mange potensielle kunder glipper og vi mister salg. Her er tre tips som kan skape økt omsetning på travle tidspunkt…
Produktinfo på skilt. Ved å formidle basisopplysninger om varen via enkel plakatering kan kunden bli «selvbetjent» og orientere seg selv. Som hjelpemiddel kan du nytte flotte brosjyreholdere i plast som er lett å skifte plakat i. Disse selges hos skiltdisplay. De er rimelige og skaper et skikkelig inntrykk. Kostaden er ofte tjent inn på en dag.

Oppmerksomhet. Ved å søke øyekontakt med kunden og gi et lite signal om at vi er oppmerksom på at de venter, føler kunden at de blir sett. Derved blir de noe mer tålmodig og aksepterer å vente en liten stund. Her har betjeningen i mange foretak mye å hente.

Skilting i butikk. Ved å vise produktet i bruk med lekre bilder og eksponere det på plakater og rollup kan salget økes betydelig. En viktig faktor her er at undersøkelser viser at impulskjøp i mange butikker er over 50%. 

Mao så har vi som forretningsdrivende enorme muligheter til å friste kunden til lønnsomme handleopplevelser….
 Husk også på god lyssetiing, strategisk plasserte speil og ikke minst renhold. Det er summen av tiltak som skaper resultater. På disse linkene finner du inspirasjon til virkemidler…

Rollup og banner
Plakatrammer
Lysskilt

Dette innlegget ble publisert i Blogginnlegg. Bokmerk permalenken.